Merchandising-ul, sau “arta” de a prezenta și promova produsele companiei la locul de vânzare, se bazează pe o serie de practici specifice, completate cu tehnici promoționale și o evaluare a programului implementat.
Companiile care utilizează tehnici de merchandising se pot baza pe serviciile oferite de o echipă specializată în acest domeniu, sau iși pot pregăti proprii angajați interni prin diverse training-uri, sesiuni de coaching și cu ajutorul unor manuale personalizate de merchandising. Oricare ar fi metoda aleasă, practica se rezumă la câteva elemente-cheie, care trebuie urmărite îndeaproape și pe care le putem numi în sens larg un ABC al merchandising-ului.
Terminologia activităților de merchandising, precum și cele de retail, sunt descrise adesea cu ajutorul unor termeni specifici. Mulți din acești termeni sunt folosiți atât în industrie cât și în rapoartele transmise către client după implementarea unui program de merchansiding, indiferent de tipul de canal ales (hypermarket sau retailer tradițional). Un număr de termeni utilizați în activități specifice de merchandising pot fi utilizați și în domenii conexe, precum promoții sau vânzări.
Mai jos vă prezentăm lista cu cei mai utilizați termeni în merchandising și definițiile lor.
Aleea principală: zona de display dintr-un magazin situată imediat dupa intrare;
Articole per tranzacție: numărul mediu de articole din cadrul unei sesiuni de cumpărături
per individ;
Beneficii: se referă cel mai des la beneficiile consumatorului sau “ce are de câstigat el de pe urma unei activități de merchandising specifice”;
Buget: cheltuielile pentru programele de merchandising și tehnicile promoționale implementate;
Cadou: o tehnică promoțională ce se bazează pe oferirea unui produs cadou în momentul cumpărării unui anumit produs; tehnica utilizată cu precădere în industria cosmetică;
Calendar de marketing: instrument utilizat de retaileri pentru a marca evenimentele de marketing și rezultatele lor;
Campanie: activitatea planificată de merchandising și advertising, cu o durată specifică;
Clasificare: categoriile și sub-categoriile în care sunt incluse diverse produse în cadrul unui raion;
Decor: elementele cu care intră în contact un cumparator în magazin; Include atât elemente vizuale cât și elemente tactile, auditive sau olfactive;
Eveniment: o activitate desfasurată pe o perioadă determinata în magazine, cu scopul precis (creșterea vânzărilor, prezentarea unui produs sau sortiment nou, degustări, loializare, etc)
FIFO : tehnica de merchandising și inventariat folosită în retail care presupune amplasarea produselor pe raft în ordinea «firts-in-first-out « : primele produse ajunse în depozit sunt și primele amplasate pe raft.
Gondola: un suport cu rafturi și zone de display;
Oferta girafă: presupune oferirea unei cantități de produs în plus la același preț. De obicei necesită modificarea ambalajului.
LIFO : tehnica «last in first out « se folosește în retail și presupune ca ultimele produse ajunse în stoc sunt primele care vor fi amplasate pe raft
Marja brută: difererența dintre costul de producție și prețul de vânzare;
Marja de contribuție: diferența dintre profitul total din vânzări și costurile variabile totale;
Merchandising în cruce: poziționarea unui produs lângă altele de același timp într-o locație diferită față de cea din planificarea inițială;
Noutăți: produse noi ce trebuie plasate într-o zona deja existentă (raft, frigider, etc.) sau pentru care trebuie create noi spații;
Pierderi: produse ce nu mai pot fi vândute din diverse motive (produse returnate, produse expirate, produse irecuperabile, etc.);
Prevenire pierderi: suma acțiunilor menite să descurajeze pierderile și/sau furturile;
Segment (de piață/de clienți): o categorie de cumpărători delimitat clar prin stil de viață, localizare sau preferințe de cumpărături;
Vânzare comparată: compararea productivității și profitului magazinelor de retail deschise de un an sau mai mult;
Înțelegerea corectă a termenilor de mai sus și aplicarea lor în compania Dumneavoastră poate contribui semnificativ la creșterea vânzărilor sau o mai bună conlucrare cu restul departamentelor.
Echipa FMCG Marketing & Distribuție vă stă la dispoziție cu un număr de servicii atât în domeniul merchandising-ului cât și în activități de promovare, mystery shopping, distribuție flyere, externalizarea vânzărilor și multe altele. Vă rugăm să ne contactați pentru mai multe informații despre serviciile noastre.