Un program de merchandising de succes poate fi identificat în urma analizării unui număr de elemente-cheie. Acesti indicatori de performanță sunt legați de creșterea vânzărilor. Departamentul de merchandising poate utiliza și alte metode pentru a determina dacă programul implementat a avut succes și cum poate fi acesta modificat pe viitor pentru a garanta rezultate mai bune.
Indicatori-cheie ai programului de merchandising
Măsurarea indicatorilor este foarte importantă prin simplul fapt că acest lucru îi va oferi clientului date clare cu privire la succesul campaniei de merchandising. Rezultatele programelor trebuie măsurate
în mod constant, facand mai ușoara implementarea ulterioară a unor măsuri clare necesare pentru a atinge un anumit nivel de incasări sau pentru înțelegerea evoluției comportamentului consumatorilor în magazine.
Indicatorii analizați în urma implementării unui program de merchandising pot fi:
- Frecvența cu care este nevoie pentru refacerea stocului
- Vânzările
- Raportul dintre costurile tehnicilor promoționale utilizate și vânzări;
- Pierderi, anulări și/sau retururi;
- Stocul excedentar;
- Profitul general.
- LFV (lifetime value) valoarea fiecărui client pt companie, calculată prin prisma potențialelor achiziții viitoare
Acesti indici vă pot oferi o imagine de ansamblu a evoluției performanței companiei dar creeaza și o importantă bază de referință pentru viitor.
Ce trebuie să urmarim în cadrul unui program de merchandising?
O parte din indicatorii urmăriți sunt strict legați de monetizare și beneficii pe termen scurt, precum profitul, în timp ce alții sunt folositori pentru studierea comportamentului consumatorilor la raft, înțelegerea pieței, impactul diferitelor campanii și tehnici promotionale asupra consumatorului final și crearea unei strategii profitabile pe termen lung.
Acești indici specifici pieței clientului, alături de indicii care demonstrează eficiența echipei de vânzări sunt dificil de măsurat însă reprezintă o parte importantă a oricarei analize de merchandising deoarece pot influența modul în care brand-ul este perceput de către publicul țintă. Un exemplu de indicator specific extrem de important este „customer lifetime value” și reprezintă valoarea unui consumator pe parcursul întregii perioade în care este clientul companiei, valoare calculată ca și estimare a posibilelor achiziții viitoare realizate de acesta de la același producător.
Astfel interpretarea corectă a indicatorilor de performanță a unui program de merchandising precum și utilizarea unei strategii corespunzătoare pentru a corecta eventualele lacune reprezintă două atribuții importante ale departamentului de merchandising.
Echipa de merchandising a FMCG vă poate oferi soluții adecvate pentru afacerea dumneavoastră sub forma unui program personalizat, oferit împreună cu rapoartele aferente acestuia, pentru a putea determina succesul tehnicilor utilizate.