Strategii de merchandising orizontale și verticale – diferențe și asemănări

Vânzările de produse pot fi crescute prin simpla ajustare a modului în care acestea sunt prezentate la raft. Merchandising-ul este domeniul care se ocupă cu această parte a vânzărilor: suma eforturilor de a maximiza vânzările prin gestionarea modului în care sunt plasate și distribuite materialele promoționale.

Un mod de a clasifica tehnicile de merchandising este în funcție de modul în care se dorește amplasarea produselor: pe verticală sau pe orizontală. Expertii noștri FMCG Management vă pot recomanda una din aceste strategii, sau chiar o combinație a celor două, în funcție de specificul magazinului.

Strategia de merchandising pe orizontală

Plasarea produselor pe orizontală este aleasă deseori datorită modului în care clientul poate vedea cele mai populare produse pe masură ce se deplasează prin magazin. În acest mod cumpărătorul ia contact direct cu produsul situat chiar la nivelul ochilor. Scopul acestui mod de prezentare este de a-l ajuta pe client să parcurgă cu privirea rafturile care conțin cele mai populare produse. Merchandising-ul pe orizontală dorește îmbunătățirea experienței de cumpărături și, în timp, poate crea chiar un tipar urmat de cumparatorul care se va aștepta să gasească rapid cu privirea produsele preferate.

Retailerii care utilizează această strategie de merchandising trebuie să ia în considerare și faptul că, deși produsele vor fi plasate la nivelul ochilor, cumpărătorul va fi nevoit să parcurgă cu privirea un rând întreg și să se deplaseze de-a lungul raftului pentru a ajunge la o anumită categorie.

Strategia de merchandising pe verticală

Urmând aceeași strategie ca merchandising-ul pe orizontală, o aranjare la raft pe verticală va concentra cele mai populare produse la nivelul ochilor. Un stand de prezentare pe verticală îi va permite însă clientului să parcurgă numai cu privirea de sus în jos gama de produse pentru a consulta oferta, fără a fi nevoit să se miște în lungul raftului. În acest caz, cele mai puțin populare produse sunt plasate la baza standului vertical.

Acest mod de prezentare se axează pe o piesă centrală: cel mai popular produs este pus în evidență chiar la mijlocul raftului vertical. El poate fi delimitat cu ușurință de alte produse de rang similar (plasate tot la nivelul ochilor pe un raft adiacent) cu ajutorul unor bannere, mici piedestale sau alt tip de semnalizare.

Prezentarea la raft, precum și pregatirea magazinului pentru perioadele de reduceri sau sărbători sunt importante pentru retaileri. O strategie de merchandising eficientă combină atât elemente ce țin de amenajarea magazinului și a rafturilor cât și alte tehnici promoționale.

Indiferent de tipul strategiilor, scopul este să îi fie mai ușor clientului să observe, să aleagă și să cumpere produsul dorit. Un client care a avut o experiență placută în a identifica un produs, de cele mai multe ori devine un client fidel care cumpară mai des, mai mult și la un cost peste medie. Pentru mai multe informații despre strategii de merchandising ați putea contacta un specialist FMCG.

One thought on “Strategii de merchandising orizontale și verticale – diferențe și asemănări

Lasă un răspuns la DInca Adrian Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *